SERVIS PENGHAWA DINGIN
NORMAL SERVICE
Ø Mencuci condenser (unit luar).
Ø Membersih penapis udara dan kipas blower evaporator (unit dalam)
Ø Memeriksa dan melaraskan tekanan udara gas.
Ø Memastikan paip air buang (drain pipe) tidak tersumbat.
Ø Menguji penghawa dingin berfungsi dengan elok
CHEMICAL SERVICE
Ø Membersih condenser coil dengan bahan kimia.
Ø Membuka evaporator (unit dalam) keseluruhannya dan membersih evaporator coil dengan bahan kimia.
Ø Mencuci penapis udara
Ø Memastikan paip air buang (drain pipe) tidak tersumbat.
Ø Menambah dan melaraskan tekanan udara gas.
Ø Memeriksa komponen elektronik dan sensor temperature berfungsi dengan elok.
Ø Menguji penghawa dingin berfungsi dengan elok.
Bil
|
Aircond type (Split unit)
|
HP
|
Unit
|
Normal service
(RM)
|
Chemical service
[Full / Overhaul Service]
(RM)
|
1
|
Wall
|
1.0 HP
|
1
|
50
|
130
|
2
|
1.5 HP
|
1
|
50
|
150
| |
3
|
2.0 HP
|
1
|
60
|
180
| |
4
|
2.5 HP
|
1
|
60
|
200
| |
5
|
3.0 HP
|
1
|
70
|
230
| |
6
|
Exposed/cassette
|
2.5 HP
|
1
|
90
|
250
|
7
|
3.0 HP
|
1
|
100
|
290
| |
8
|
4.0 HP
|
1
|
120 – 130
|
350 – 390
| |
9
|
5.0 HP
|
1
|
130 – 140
|
390 – 430
| |
10
|
6.0 HP
|
1
|
140 – 150
|
430 – 470
|
**Harga untuk aircond menggunakan refrigerant R410a & R32 akan dikenakan RM 20 penambahan
**Caj tambahan akan dikenakan bagi lokasi outdoor unit ditempat yang sukar dicapai.
**Harga tidak termasuk pembaikan, penukaran alat ganti & troubleshoot.
PASANG PENGHAWA DINGIN
No
|
Jenis Aircon
(Split unit)
|
HP
|
HARGA (RM)
|
1
|
Wall
|
1.0HP
|
200
|
2
|
1.5HP
|
250
| |
3
|
2.0HP
|
300
| |
4
|
2.5HP
|
350
| |
5
|
3.0HP
|
450
| |
6
|
Exposed/cassette
|
2.5HP
|
400
|
7
|
3.0HP
|
480
| |
8
|
4.0HP
|
600
| |
9
|
5.0HP
|
680
| |
10
|
6.0HP
|
760
|
*Senarai harga upah pemasangan termasuk copper pipe, insulation, drain pipe dan testing untuk pemasangan biasa (tidak lebih dari 10 kaki).
*Copper pipe & pendawaian melebihi 10 kaki akan dikenakan bayaran tambahan untuk setiap 1 kaki seterusnya.
*Pendawaian terus ke DB akan dikenakan lain-lain harga.
*Harga tidak termasuk bracket outdoor (Caj tambahan dikenakan jika perlu)
*Caj tambahan akan dikenakan bagi lokasi outdoor unit yang sukar dicapai.
BUKA PENGHAWA DINGIN
No
|
Jenis Aircon
(Split unit)
|
HP
|
HARGA (RM)
|
1
|
Wall
|
1.0 HP
|
90
|
2
|
1.5 HP
|
90
| |
3
|
2.0 HP
|
120
| |
4
|
2.5 HP
|
120
| |
5
|
3.0 HP
|
150
| |
6
|
Exposed/cassette
|
2.5 HP
|
200
|
7
|
3.0 HP
|
200
| |
8
|
4.0 HP
|
250
| |
9
|
5.0 HP
|
300
| |
10
|
6.0 HP
|
350
|
*Caj tambahan akan dikenakan bagi lokasi outdoor unit yang sukar dicapai.
COPPER PIPE DAN PENDAWAIAN
v 1.0HP: RM 17 / KAKI
v 1.5HP: RM 18 / KAKI
v 2.0HP: RM 20 / KAKI
v 2.5HP: RM 22 / KAKI
v 3.0HP: RM 25 / KAKI
*Harga termasuk copper pipe dan pendawaian (bukan copper pipe sahaja atau pendawaian sahaja).
*Bagi 1.0HP - 2.0HP menggunakan pendawaian bersaiz 2.5mm.
*Bagi 2.5HP ke atas menggunakan pendawaian bersaiz 4.0mm.
v 1.5HP: RM 18 / KAKI
v 2.0HP: RM 20 / KAKI
v 2.5HP: RM 22 / KAKI
v 3.0HP: RM 25 / KAKI
*Harga termasuk copper pipe dan pendawaian (bukan copper pipe sahaja atau pendawaian sahaja).
*Bagi 1.0HP - 2.0HP menggunakan pendawaian bersaiz 2.5mm.
*Bagi 2.5HP ke atas menggunakan pendawaian bersaiz 4.0mm.
MENGISI GAS (REFILL)
Ø Gas pada compressor yang kosong disebabkan ada gas bocor (leaking) yang perlu diisi pada tahap yang ditetapkan.
NO
|
JENIS AIRCOND
|
HARGA (RM)
| |
R22
|
R410a & R32
| ||
1
|
1.0 HP
|
80
|
100
|
2
|
1.5 HP
|
90
|
110
|
3
|
2.0 HP
|
100
|
120
|
4
|
2.5 HP
|
120
|
140
|
5
|
3.0 HP
|
140
|
160
|
6
|
4.0 HP
|
200
|
220
|
7
|
5.0 HP
|
260
|
280
|
8
|
6.0 HP
|
320
|
340
|
MENAMBAH GAS (TOP UP)
Ø Menyelaraskan semula gas pada compressor.
NO
|
JENIS AIRCOND
|
HARGA (RM)
| ||
R22
|
R410a & R32
| |||
1
|
1.0 HP
|
15
|
20
| |
2
|
1.5 HP
|
15
|
20
| |
3
|
2.0 HP
|
20
|
25
| |
4
|
2.5 HP
|
20
|
25
| |
5
|
3.0 HP
|
25
|
30
| |
6
|
4.0 HP
|
30
|
35
| |
7
|
5.0 HP
|
40
|
45
| |
8
|
6.0 HP
|
50
|
55
|
TUKAR CAPACITOR MOTOR
NO
|
JENIS KAPASITOR
|
HARGA (RM)
|
1
|
COMPRESSOR
|
120
|
2
|
OUTDOOR UNIT MOTOR
|
80
|
3
|
INDOOR UNIT BLOWER
|
80
|
* Harga berlainan bagi capacitor jenis built-in on-board.